Jak samemu zaprojektować opakowanie produktowe

Projektowanie ulotek czy wizytówek nie robi już nikomu większego mętliku w głowie, ponieważ zasady w większości drukarń są zawsze takie same.
Należy przygotować projekt graficzny w skali 1:1, ze spadami, w kolorystyce CMYK, bitmapy 300DPI (dots per inch czyli wysokie zagęszczenie pikseli w projekcie, aby wydruk był jak od igły). Oczywista oczywistość.
W zasadach tych - projektowanie grafik dla opakowań nie różni się niczym od projektowania zwykłych produktów poligraficznych. Tak dla uspokojenia.

W tym wpisie nie przeczytasz co zrobić, żeby Twoje opakowanie było strzałem w dziesiątkę, przyniosło Ci miliony za sprzedaż produktu, ani nawet co zrobić, żeby inni graficy przecierali oczy z wrażenia i wysyłali Ci tonę powiadomień z zachwytami i gratulacjami.
W tym wpisie pokierujemy Cie jak z punktu widzenia technicznego przygotować projekt, aby był wykonalny i bez podstawowych błędów.

Po pierwsze i najważniejsze

Każde opakowanie ma swój kształt wykrojnika - i należy pracować na nim w skali 1:1, aby dokładnie otrzymać to, co zamówiłeś. Nie używaj opcji skalowania w projekcie.
Pamiętaj, że tak samo jak w przypadku ulotki, kolory tła i grafik, które dochodzą do krawędzi cięcia - musisz wyciągnąć na spad. Ciemne, jednolite tła (aple) bez pokrycia folią- mogą kruszyć się na brzegach oraz pękać na bigach (w miejscach składania). Unikaj ciemnych, kryjących kolorów, jeżeli opakowanie nie będzie foliowane.

Po drugie

opakowaniu są miejsca, które będą niewidoczne po wyprodukowaniu, więc nie umieszczaj tam żadnych informacji. Traktuj je jak krawędzie cięcia - należy grafiki tła wyciągnąć na te elementy. Do brzegów opakowania oraz do miejsc składania się opakowania zachowaj margines min. 3 mm

Poniżej przykładowa siatka opakowania z klejeniem 3punktowym z zaznaczonymi miejscami niewidocznymi:

 

Po trzecie

Siatkę wykrojnika opakowania zawsze trzymaj na osobnej warstwie w pliku - najlepiej zablokuj ją sobie na czas projektowania, a przy eksporcie pamiętaj, aby plik PDF miał zachowaną możliwość wyłączenia tej warstwy dla druku, lub umieść siatkę na drugiej stronie w pliku (spasowania na linii X i Y w stosunku do projektu oczywiście). To samo dotyczy koloru White - musi być osobną warstwą w pliku i być ułożona nad warstwą CMYK. Więcej o projektach z kolorem białym White przeczytasz tutaj

 

 

Po czwarte

Jeżeli planujesz zadruk wnętrza opakowania, siatkę wykrojnika musisz odpowiednio odbić wertykalnie czyli przez lustrzane odbicie przez oś pionową. Wnętrze wówczas projektujesz zgodnie z odbita siatką opakowania.

 

Po piąte

Przy planowaniu uszlachetnień- pamiętaj, że hotstamping najlepiej zakończyć przed bigiem. Istnieje spore ryzyko, że folia hotstampingowa nie wytrzyma napięcia przy zginaniu pudełka i pęknie wzdłuż składania. Tłoczenie suche natomiast musi kończyć się przed krawędzią - inaczej krawędź będzie zdeformowana.

Pamiętajcie, że nie sprawdzamy opakowań pod kątem poprawności merytorycznych - jedynie pod kątem przygotowania do druku.
W razie pytań lub niejasności - piszcie śmiało na maila: dtp@recyklus.com

Graficzne pozdrówki

Ania z Recyklusa